
Uw product of dienst nadert zijn voltooiing. U heeft al eerder aan adcopy gedacht, maar nu is het tijd om een copywriter in te huren. U begrijpt dat u een specialist nodig heeft die met uw product de beste indruk maakt op uw potentiële klanten en die u de meeste omzet zal opleveren.
Dit is een cruciale stap en uw zoektocht kan soepel verlopen of een totale nachtmerrie zijn. Ik hoop dat dit rapport een aantal van uw vragen zal beantwoorden en het werken met uw copywriter tot een droom zal maken.
Een van de moeilijkste aspecten van het overdragen van uw copywriting-taak aan iemand anders, is uw angst voor hun gebrek aan betrokkenheid bij uw product of dienst.
Je hebt het product misschien bedacht, met de ontwikkelaars gewerkt en het uiteindelijk ‘geboorte’. De moeilijkste stap is nu om je ‘baby’ voor speciale zorg aan iemand anders te geven. Traditioneel kregen copywriters nooit het respect dat andere professionals krijgen. Er zijn bijvoorbeeld niet veel mensen die ruzie maken met hun monteurs of artsen, maar iedereen lijkt een beter idee te hebben dan hun copywriters.
Iedereen lijkt te denken dat schrijven gemakkelijk is, totdat ze het zelf moeten doen! De sleutel hier is dan om uw copywriter de ruimte en vrijheid te geven om te werken.
U kent uw product misschien het beste, maar uw copywriter weet dat product beter te verkopen dan u. Daarom heb je hem in de eerste plaats opgezocht.
Je moet een copywriter inhuren die ervaring heeft in jouw productcategorie en een stapje terug doen en de Tekstschrijver de ruimte geven om zijn werk te doen. U zou de gelegenheid moeten hebben om het werk te beoordelen en suggesties te doen, maar neem de suggesties van de copywriter serieus – zoals u elke andere professional zou doen.
Er zouden voorbeelden van het werk van de copywriter beschikbaar moeten zijn voor uw beoordeling, maar elke taak is anders, dus u kunt hier alleen een ‘gevoel’ krijgen voor de schrijfstijl.
Ga met je buikgevoel. Als de copywriter bekend is met de branche, het jargon en de taal van uw productcategorie, zullen uw klanten zich beter kunnen identificeren met zijn schrijven.
Hij zal blijken deel uit te maken van de groep. Zoek daarom de ‘specialist’ in uw productmarkt. Tegelijkertijd is copywriting copywriting, is copywriting.
Dus elke copywriter die zijn zout waard is, zou voor elke markt moeten kunnen schrijven. Er zijn echter gevallen waarin technische kennis op een zeer gespecialiseerd gebied de ene copywriter een voorsprong geeft op de andere.
Nadat u tevreden bent met het voorbeeldwerk, moet u ervoor zorgen dat u zijn vergoeding begrijpt. Dit moet van tevoren worden vermeld, niet verborgen in kleine lettertjes. Als u het tarief niet kunt betalen, kunt u het beste een andere copywriter zoeken.
De meeste professionals geven u minder dan hun best als u probeert hun prijs te verlagen. Met andere woorden, u krijgt normaal gesproken waar u voor betaalt.
Je moet ook nagaan of de copywriter een ander soort schrijfervaring heeft. Heeft hij een boek gepubliceerd? Artikelen gepubliceerd in vakbladen of kranten?
Copywriting omvat, net als elke andere vorm van schrijven, het vermogen om duidelijk te communiceren met behulp van woorden. Als je copywriter andere schrijfervaringen heeft, is dit een pluspunt voor jou.
Er zijn een paar mensen die een copywriter inschakelen en hem proberen te ‘melken’ voor alles wat hij waard is. Deze ondernemers zijn normaal gesproken niet geïnteresseerd in zijn diensten of zijn van plan hem in dienst te nemen, maar willen graag gratis advies.